Begroting 2023

menu

Overhead

Gemeenten zijn verplicht de overhead centraal in de begroting op te nemen. Overhead is gedefinieerd als:
alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Op hoofdlijnen zijn dit de volgende kosten:

  • huisvesting en facilitaire zaken (inclusief beveiliging);

  • leidinggevenden primair proces;

  • financiën, Toezicht en Controle gericht op eigen organisatie;

  • personeel en organisatie;

  • inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);

  • interne en externe communicatie;

  • juridische zaken;

  • bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief griffie);

  • informatievoorziening en automatisering;

  • documentatie informatievoorziening;

  • managementondersteuning primair proces.

Inkomsten worden in mindering gebracht op de overhead.

Opbouw overhead

Rekening 2021

Gewijzigde begroting 2022

Begroting 2023

Totale overheadkosten

-14.659

-16.414

-16.320

Totale overheadinkomsten (met name dienstverlening RWB, Werkplein en Zundert)

2.845

3.009

3.113

Totale overhead

-11.814

-13.405

-13.207

Toerekening aan investeringen, Grondexploitaties en voorzieningen

1.012

1.010

1.197

Netto saldo overhead

-10.802

-12.395

-12.010

De totale overhead is € 13,2 miljoen. Op dit bedrag brengen we € 1,2 miljoen in mindering.
Deze kosten rekenen we toe aan investeringen, grondexploitaties en voorzieningen.

Aan overhead nemen we in de begroting € 12,0 miljoen op.

Toerekening aan tarieven
Omdat de overhead nu op één centrale plaats in de begroting is opgenomen moeten we de overhead buiten de administratie om (extracomptabel) aan de tarieven toerekenen. Deze toerekening doen we op basis van personeelslasten.

Het overhead percentage berekenen we door de overheadkosten te delen door de personeelslasten. Dit percentage is 80%.
Dit betekent dat we bij het opstellen van de tarieven voor elke euro personeelslast we er 80 cent overhead op het taakveld bij opnemen.